טליס נדל״ן

בלוג

אילו מכשולים עומדים בפני פרויקט פינוי בינוי

אפריל 2021

וודאי נתקלתם במושגים כמו פינוי בינוי והתחדשות עירונית, אלו פרויקטים הכוללים הריסת מבנים ישנים והקמת מבנים ומתחמי מגורים חדשים. הדיירים זוכים לדירות חדשות, משודרגות וסביבת מגורים נעימה יותר והעיר זוכה לחיזוק משמעותי. לכאורה זהו מצב מושלם עבור כל הצדדים: הדיירים משתדרגים ובחינם, העירייה זוכה בחיזוק העיר בדיירים איכותים והשכונה נהפכת לשכונה מבוקשת. יחד עם זה בכדי שפרויקט שכזה יצליח, יש להתגבר על מספר מכשולים.

חילוקי דעות

אחת הסיבות העיקריות לעיכוב פרויקטים מסוג אלה הוא מחלוקות בין הדיירים. אינטריגות וסכסוכים בין הדיירים יכולים לעקב את התקדמות הפרויקט. ויכוח על התמורה המתאפשרת אף עלולה להרחיק יזמים איכותיים ולמנוע התקדמות פרויקט שכזה לחלוטין.

תסמונת הדייר הסרבן

אחת הבעיות הקשות של הפרויקטים היא דייר סרבן. בעבר, במספר גדול ביותר של פרוייקטים של פינוי בינוי, למרות הסכמה גורפת של רוב הדיירים בבניין להצטרף לתהליך, דייר אחד שמסרב לעשות זאת מצליח לטרפד את העסקה. בשנים האחרונות החוק עומד לצד רוב בעלי הדירות ומספיק רוב של 80% מדיירים הבניין בשביל לקדם את הפרויקט. בעתיד הקרוב המספר כבר ירד לרוב של 66% לקידום הפרויקט. משמע, דיירים סרבנים לא יוכלו לעצור פרויקטים שאותם רוב הבניין רוצה. יתרה מזו, במקרים שהדיירים הסרבנים לא יסכימו להצטרף לפרויקט, החוק החדש יכול לכפות עליהם להצטרף אליו אף בתמורה נמוכה יותר מבעלי הדירות שכן הסכימו לפרויקט.

בירוקרטיה

כמו בתהליכים מורכבים רבים נוספים גם פרויקט שזה רצוף בבירוקרטיה מתחילתו ועד סופו. אם אנשים חושבים שהבירוקרטיה שאתם צריכים להתמודד איתה בחיי היומיום היא מעיקה, שינסו לשער בליבם מה עובר על יזם ששואף לקדם תהליך פינוי בינוי. לעתים העיריה לא סגורה על מה שהיא מאשרת לבנות וגם אם כן הועדות הבינמשרדיות סוטרות אותה במקרים רבות.

סימני שאלה רבים

מכיוון שהתהליך כולל סימני שאלה רבים עבור דיירים רבים, אלה מהססים להתקדם. היכולת להרגיע ולענות על כל השאלות היא גורם מפתח ביצירת אמון והצלחת פרויקט שכזה.

ניתן אם כן לראות שהליך פינוי בינוי טומן בחובו הזדמנות לרווח גדול עבור הדיירים והעיר, אך עדיין עומדים בדרכו מכשולים רבים ושיתוף הפעולה של הדיירים הוא שיביא בסופו של דבר להצלחת הפרויקט.

בעשור האחרון ניתן להבחין בקידום מספר רב של פרויקטי התחדשות עירונית שהינם לטובת כולם: הדיירים זוכים לדירה גדולה יותר הכוללת מרפסת וחניה, בניין חדש, סביבת…
קרא עוד >>
מינוי נציגות דיירים הוא השלב הראשון והחשוב ביותר בהליך התחדשות עירונית. תפקידה של הנציגות, מעבר להיותה מייצגת הדיירים בבית המשותף, הינה יצירת קשר עם היזם…
קרא עוד >>

צרו קשר

חברת טליס בע״מ

מגדל בסר 1 - דוד בן גוריון 2, רמת גן

טלפון: 3346*

מייל: [email protected]

    ט.ל.ח, ההדמיות, התכניות והמפרט המוצגים להלן, הינם להמחשה בלבד ואינם מחייבים את החברה החברה מחויבת להסכם, למפרט ולתכניות המכר שיחתמו, להיתר הבניה ולחוק המכר

    צרו קשר
    x

      הזינו את כתובת הדוא״ל והסיסמה שקיבלתם

      דילוג לתוכן